Komunikacijos strategija – tai planas, kuris padeda organizacijai pasiekti tikslų ir palaikyti santykius su savo auditorija. Komunikacijos strategija turi būti kryptinga, nuosekli, suderinta su organizacijos vertybėmis ir tikslais. Strategijas organizacijų valdyme matau kaip stuburą: jos palaiko veiklos sistemą, padeda laikytis pasirinktų krypčių, o nuo jų nukrypus – grįžti į teisingą padėtį. Tuo tarpu struktūros sudedamosios dalys – tai stuburo slanksteliai, tad kaip ir jie, turėtų nuosekliai bei logiškai jungtis vienos su kitomis: nustatę savo verslo archetipą, galime sukurti visą jį atitinkančią komunikacinio įvaizdžio sistemą; atlikę komunikacijos bei konkurentų analizę, matome, kokių tobulinimo veiksmų galima imtis; suformulavę organizacijos teikiamas vertes, galime kurti komunikacinius šūkius; išgryninę komunikacijos tikslus, galime formuoti uždavinius jiems pasiekti bei komunikacijos veiksmų planą ir t. t.
Čia trumpai apžvelgsiu tik kelias komunikacijos strategijos struktūros sudedamąsias dalis. Jeigu Jums reikalingos išsamios, susistemintos žinios, kaip parengti lengvai valdomą komunikacijos strategiją, pasikalbėkime dėl galimos konsultacijos arba mokymų.
Prekės ženklo archetipas
Archetipai yra galinga priemonė, kurią pasitelkus, galima išgryninti vieningą, stiprų prekės ženklo komunikacinį identitetą bei pagal jį parinkti efektyviausius rinkodaros sprendimus. Rinkodaros specialistams tai suteikia daugiau galimybių kurti įdomius ir intriguojančius pranešimus, lengviau pasiekiančius specifinę auditoriją ir kuriančius jos lojalumą.
Išorinės komunikacijos analizė
Prieš pradedant komunikacijos strategijos kūrimą, svarbu atlikti išorinės komunikacijos analizę. Tai apima rinkos tyrimą, konkurentų analizę, esamos komunikacijos situacijos ir auditorijos analizę. Komunikacijos strategija turėtų būti pritaikyta jūsų auditorijai, todėl svarbu suprasti, kas jie yra, kokie jų poreikiai ir kaip jūs galite juos geriausiai pasiekti. Atliekant analizę, nustatomos komunikacijos silpnybės, stiprybės, galimybės bei grėsmės (SSGG), pasižymima, kuriuos aspektus reikėtų keisti ar tobulinti.
Auditorijos apibrėžimas
Organizacija jau gali turėti tam tikrą auditoriją, pavyzdžiui, socialiniuose tinkluose, tačiau ji nebūtinai gali atitikti jos trokštamą auditoriją pagal naujai kuriamą komunikacijos koncepciją. Reikia įvertinti esamos auditorijos požymius ir apsibrėžti, kokios tikimasi. Neužtenka įvardyti demografinių rodiklių – reikia kuo išsamiau apsirašyti ir jos psichografinius požymius. Dar geriau – susikurti ir keletą idealaus kliento portretų, vadinamųjų personų, kuriems bus taikomos kounikacinės žinutės.
Komunikacijos tikslai
Tikslų nustatymas yra svarbiausias komunikacijos strategijos etapas. Norint pasiekti sėkmingą išorinę komunikaciją, reikia konkretizuoti, kokių tikslų norite pasiekti. Tai gali būti didesnis svetainės lankytojų srautas, daugiau pardavimų arba didesnis prekinio ženklo žinomumas. Tikslai turi būti pamatuojami, kad galėtume stebėti komunikacijos strategijos efektyvumą.
Komunikacijos uždaviniai ir priemonės
Nustačius tikslus, sprendžiama, kokiomis priemonėmis bus jų siekiama, kokių išteklių, kokio biudžeto reikės jiems įgyvendinti. Pagal pasirinktą auditoriją nutariama, kokiais kanalais su ja bus komunikuojama. Šiame etape planuojama, kokių išorinių specialistų gali reikėti, kiek galima jiems išleisti.
Komunikacijos planas
Bene svarbiausias išorinės komunikacijos aspektas – žinučių kūrimas. Preliminarų žinučių, straipsnių tinklelį rekomenduojama planuotis bent metų ketvirčiui į priekį, nors geriau – metams. Jis yra nuolat papildomas ar keičiamas pagal kintančią organizacijos vidaus ar išorės situaciją, bet preliminaraus plano turėjimas vis tiek suteikia galimybę planuoti biudžetus, nepamiršti svarbių datų ir pan.
Komunikacijos strategijos stebėsena ir keitimas
Strategijos turi būti gyvos. Tai reiškia, kad jas reikia nuolat peržiūrėti ir nebijoti koreguoti pagal kintančią situaciją.
Svarbu stebėti strategijos efektyvumą, kad galėtume nustatyti, ar pastangos atneša norimus rezultatus. Verta sekti svarbius duomenis, tokius kaip svetainės lankomumo statistika, socialinių tinklų rodikliai, konversijų skaičius, pardavimai, straipsnių skaitomumas ir pan. Remiantis gautais duomenimis, galima laiku atlikti reikiamas korekcijas ir optimizavimo veiksmus, kad būtų pasiekti geriausi rezultatai.
Norite apie komunikacijos strategijos rengimą sužinoti daugiau? Susisiekime dėl mokymų, komunikacijos strategijos rengimo arba konsultacijos!
Rūta Grigolytė-Linkevičienė, komunikacijos konsultantė