Metai baigiasi, ir vėl turime progą bei poreikį žvilgtelėti, kokie bus kiti metai komunikacijos srityje. O joje klostosi be galo įdomios tendencijos. Viena vertus, vis labiau „robotėjame“, skaitmenizuojamės, perleidžiame galybę užduočių, iš kurių daug metų patys uždirbome pragyvenimui, dirbtiniam intelektui (DI). Kita vertus, vis labiau „žmogiškėjame“, tiek išorinėje, tiek vidinėje komunikacijoje trokšdami asmeniškumų, individualaus dėmesio, net nepatogaus atvirumo.
Žinoma, dirbtinis intelektas komunikacijoje
Nėra abejonių, kad ant podiumo šiemet įsitvirtinusi dirbtinio intelekto (DI) tendencija komunikacijoje bus labai svarbi ir kitąmet. 2024 m. DI įtaka komunikacijai taps neabejotina, negrįžtama ir neignoruotina.
Po pirminės nuostabos, įvairių baimių ir mėginimų prisijaukinti DI įrankius, kitais metais šie įrankiai jau bus tiesiog nauja mūsų darbo rutina. Būsime įsivertinę, kiek ir kokius įrankius kokiais tikslais naudojame. Mūsų sektoriaus asociacijos bus labiau išdiskutavusios etinius DI naudojimo darbe aspektus. Po truputį šią sritį vysis ir teisinės sistemos žodis.
Egzistuoja požiūris, kad šiame kontekste komunikacijos ir rinkodaros turinys, kuris bus sukurtas vien žmogaus, taps tarsi kokybės ženklu: kaip prekyboje gaminiai, pažymėti etiketėmis „Rankų darbo“, „Organiškas“ yra prabangesni ir brangesni, taip komunikacijoje kūriniai su etikete „Sukurta žmogaus“ turėtų tapti labiau vertinami.
Sutinku su tuo, kad „Sukurta žmogaus“ tikrai yra kokybės vs kiekybės rodiklis. Taip pat esu tikra, jog labai sąmoningas, tikslus, reiklus, kritiškas žmogaus dalyvavimas kuriant turinį DI įrankiais yra absoliučiai būtinas. Tačiau šiek tiek abejoju tuo, ar tokią etiketę „Sukurta žmogaus“ gebės vertinti komunikacijos ir rinkodaros užsakovai taip, kaip to tikisi mano įvardytos teorijos šalininkai. Matysime. Bet kuriu atveju, edukacija šia kryptimi bus reikalinga.
Socialiniai tinklai 2024 metais
Kartkartėmis vis pasigirsta d(v)ejonių, jog socialiniai tinklai miršta. Na, bent „Facebook“ tai jau tikrai tikrai miršta. Ir taip – metai iš metų. O socialiniai tinklai toliau gyvuoja, auga jų vartotojų skaičius, vidutinis juose praleidžiamas laikas. Tad nemirs jie ir kitais metais, tačiau komunikacijos prasme kažkiek adaptuotis, suprantama, reikės. Tinklai, kaip bet koks kitas verslas, evoliucionuoja, keičia savo taisykles vartotojams ir jame įsikūrusiems verslams.
Algoritmus ir kitus socialinių tinklų techninius viražus rinkodaristams ir komunikacininkams tenka sekti nuolat. Bendresnė tendencija, kurią galima įvardyti, yra apie socialinių tinklų vartotojų poreikius. Vis labiau verta įtraukti žmones į diskusijas, burti bendruomenes ir ieškoti kitų būdų patenkinti poreikius, kuriuos jie siekia patenkinti socialiniuose tinkluose – ryšio kūrimas + pramoga.
„Žmogiškas“ turinys žmogiškėja
Prekės ženklai turėtų laikytis savo autentiško komunikavimo stiliaus, kurti „žmogišką“ turinį. Jeigu anksčiau labai „žmogiški“ atrodė įrašai, kaip įmonės darbuotojai sutiko šv. Kalėdas, naują komandos narį arba kartu pabuvo gamtoje, tai dabar jau mūsų auditorija tikrai išmano, jog tai yra tiesiog privalomoji organizacijos kaip darbdavio įvaizdžio kūrimo dalis. „Žmogiška“ dabar jau išsiplečia į kur kas subtilesnes sritis, tokias, kaip mūsų komandos narių, ypač vadovų, vidinės būsenos, baimės, pažeidžiamumas, lūkesčiai, viltys. Kodėl šiandien Laima daro kavą įmonės virtuvėje nepasidažiusi? Ką darė vadovas, dėl streso prieš kalbą konferencijoje nemiegojęs beveik visą naktį? Kodėl Vytis nusprendė, kad jo pagrindinis Naujų metų tikslas bus išmokti nebekelti sau tiek tikslų? Čia pagrindinė užduotis – išlaikyti skonį, neperlenkti lazdos, jausti, kas tinka būtent mūsų prekės ženklui ir jo auditorijai.
Žinutės turi būti trumpos
Pagrindinės žinutės turėtų būti aiškios, glaustos, paprastos, ypač socialiniuose tinkluose. Neužkraukime žmonių sudėtingais terminais ir išvedžiojimais: jie neskirs tam laiko. Nebent toks yra prekės ženklo labai specifinis bruožas, skirtas labai specifinei auditorijai.
Dabar yra laikas atsisakyti tiesioginių pamokymų (nebent tai ir yra pagrindinė Jūsų prekės ženklo paslauga ir vertė). Vietoje to, kad rašytume „Žinokite, turite daryti taip ir taip“, geriau rašykime „Perskaitėme tokį ir tokį tyrimą, išbandėme tokį metodą, ir dabar bandome tuo gyventi, žiūrėkite, kaip mums pavyksta“. Na, nebent rašome apie kitų metų tendencijas ir taip viską formuluoti jau būtų perlenkta lazda 🙂
Krizės komunikacijos planavimas
Krizių grėsmių organizacijoms prasme aktualiausios bus kibernetinio saugumo, ekstremalių oro sąlygų, IT ir telekomunikacijų sutrikimų, augančių pragyvenimo išlaidų ir energijos išteklių tiekimo sutrikimų sritys. Įmonės, kurių veiklą gali paveikti bet kuri iš šių krizių, turi visada būti pasirengusios atitinkamus komunikacijos krizės atveju planus.
Vidinės komunikacijos tendencijos
Labai glaustai apžvelgiant svarbiausias vidinės komunikacijos tendencijas kitiems metams, daugiausia dėmesio vėlgi reikėtų skirti DI plėtrai ir turinio / priemonių personalizavimui.
DI panaudojimas vidinės komunikacijos priemonių įgyvendinime, itin personalizuoto, į žmogų orientuoto, empatiško bendravimo su darbuotojais kūrimas, komunikacija pasitelkiant vaizdo transliacijas ir įrašus, socialinių tinklų, tokių kaip LinkedIn, didesnė integracija į vidinę komunikaciją – tokios yra svarbiausios vidinės komunikacijos gairės, į kurias kitąmet verta investuoti savo laiką, idėjas ir, prireikus, finansus.
Linkiu Jums ramių švenčių ir darnios komunikacijos 2024 metais!
Rūta Grigolytė-Linkevičienė, komunikacijos konsultantė