Esu nemažai dirbusi vadinamojo „freelancerio“ ritmu, tad darbas iš namų visai neatrodo kaip iššūkis. Atvirkščiai – daugeliu atvejų taip dirbu daug efektyviau, nes lengviau įsitraukiu į darbą, dirbu nepertraukiamai, neblaškoma. Gebėjimas efektyviai dirbti iš namų priklauso ir nuo žmogaus asmeninių savybių, ir nuo įgūdžių bei įpročių. Jeigu asmenines savybes pakeisti reikia labai daug laiko ir yra sunku, tai naujus įpročius galima gana nesunkiai suformuoti tikslingai planuojant darbus. Tad čia pasidalysiu savo patarimais tiems, kurie karantino metu turės dirbti nuotoliu, ir kuriems tai atrodo labai sunku ar neįprasta. Vėlgi pridursiu, kad tam tikri patarimai gali būti skirtingi priklausomai nuo asmenybės temperamento.
Susitvarkykite darbo vietą
Tam, kad būtumėte nusiteikę efektyviam darbui, būtinai susikurkite, atskirkite savo darbo vietą nuo kitų erdvių, paskirkite tam atskirą stalą ir jį sutvarkykite. Ant jo neturi būti pašalinių, su darbu nesusijusių daiktų, visos darbo priemonės turėtų būti lengvai pasiekiamos. Jokios netvarkos neturėtų būti ir aplink darbo stalą. Tai padės koncentruoti dėmesį.
Efektyvaus darbo konsultantai taip pat pataria laikytis „sėkmingo darbo laikysenos“: sėdėti tiesiai, nesiremti į atlošą. Tai mūsų kūnui signalizuoja, jog esame pasitempę ir motyvuoti. Pasirūpinkite, kad darbo vieta būtų kaip įmanoma ergonomiškesnė.
Parinkite tinkamą aplinkos foną
Man analizuoti informaciją ir rengti tekstus, dokumentus geriausiai sekasi tyloje. O štai kurti dizainus, dirbti su interneto svetainių administravimu ir atlikti panašius darbus lengviausia fone sujungus ramią muziką. Tam naudoju „Youtube“ esančius garso takelius pagal raktažodžius „office music“, „music for work“ ir pan. Išsibandykite, kas yra geriausia jums.
Turintiems vaikų patarti dirbti tyloje ir netrikdomai yra neįmanoma – tą puikiai žinau, nes metus laiko esu pilnu etatu dirbusi iš namų, kai mano sūnus buvo dar mažas. Ar darbas nuo to nukentėjo? Tikrai ne. Juk ir biuruose mūsų darbus dažnai kas pertraukia, mes tik to sąmoningai taip netraktuojame kaip darbo proceso pertraukinėjimų, ir vis tiek kažkaip tenka viską padaryti. Žinoma, kuo daugiau vaikų, tuo sudėtingiau… Patarimas būtų tik tylos ir kuo daugiau privatumo prašyti gražiai, jokiu būdu nepadarant to kovos objektu, kitaip palaikyti darbui tinkamą aplinką ir koncentruotis į darbą darysis tik sunkiau.
Tinkamai planuokite darbus
Kaip pataria verslo mentorius Brianas Tracy, svarbiausios taisyklės, kurios padeda efektyviai suplanuoti darbo dieną, yra šios:
- Dienos pradžioje skirkite laiko planavimui. B. Tracy teigimu, dienos planavimas užima tik dešimt ar dvylika minučių, tačiau tokia nedidelė laiko investicija sutaupys jums per dieną mažiausiai dvi valandas ir tas pastangas, kurias priešingu atveju būtumėte tuščiai iššvaistęs.
- Dienos plane pirmiausiai numatykite atlikti svarbiausias ir nemaloniausias užduotis, kurias labiausiai ir norėtųsi atidėlioti. Kaip teigia B. Tracy, puikiai atlikto darbo bei didelio produktyvumo paslaptis – tai įprotis kiekvienos dienos pradžioje pirmiausia imtis savo pagrindinės užduoties. „Svarbaus darbo pabaiga skatina endorfinų išsiskyrimą smegenyse. Endorfinai natūraliai jus pakylės. Jų antplūdis sėkmingai atlikus darbą padės jums pasijusti kūrybingais ir pasitikinčiais savimi“, – teigia B. Tracy. Tuomet likusi diena su labiau priimtinais darbais praeis gerokai maloniau.
- Visus planuojamus darbus užsirašykite. Patarčiau juos rašytis netgi iki pačių smulkiausių, kaip elektroninių laiškų parašymas. Gali atrodyti, kad tokie smulkūs darbai užima per mažai laiko, kad būtų verta juos užsirašyti. Tačiau tikroji prasmė yra tai, kad planuojant raštu yra tarsi „atlaisvinama vietos“ smegenyse, ir jų veikla tampa efektyvesnė. Matant darbų sąrašą (aš planuojuosi skaitmeninėmis priemonėmis) galima jį dėlioti pagal valandas, eiliškumą, perkelti tuos, kurie buvo atidėti, ištrinti jau atliktus, ir visa ši dinamika yra patogiai matoma prieš akis. Jums nebereikės stengtis atsiminti, ką dar turėjote šiandien padaryti, nes antroje dienos pusėje tai darosi jau sunku. Be to, raštu užrašyti tikslai veikia stimuliuojamai, suteikia energijos.
Sutarkite komunikavimo kanalus
Su darbuotojais, su kuriais turėsite atlikti komandinius darbus arba kažką derinti, iš anksto sutarkite, kokiais komunikavimo kanalais visa tai darysite. Jeigu jūsų darbovietė neturi vieningų tarpusavio komunikacijos sprendimų, dėl jų galite nutarti grupėse. Vieni žmonės naudoja „Skype“, kiti „Facebook“, kiti tik darbo elektroninius paštus. Reikia tai žinoti, kad komunikacija būtų greita ir efektyvi, ilgai nelauktumėte atsakymo, išsiuntę užklausą ten, kur kitas darbuotojas ilgai jos nepamatys.
Nepalikite neaiškumų
Jeigu jums kas nors neaišku dėl atliekamų darbų, nedelskite ir iš karto aiškinkitės su atsakingais asmenimis. Nedelskite spręsti jokio klausimo ar situacijos. Jeigu reikia, tiesiog prisiverskite pratintis viską spręsti tuoj pat. Tai tikrai greitai taps įpročiu ir dar viena puikia jūsų profesine savybe bei padės išvengti darbų gaišaties ir nemalonių nesusipratimų.
Darykite efektyvias pertraukas
Darbas namuose – geriausia proga daryti tai, ką iš tiesų specialistai rekomenduoja visiems, dirbantiems sėdimą darbą: daryti darbo pertraukėles ir prasimankštinti. Būtinai pasinaudokite šia galimybe, kuri pagerins jūsų fizinę būklę, palaikys žvalumą ir pagerins gebėjimą koncentruoti dėmesį per dieną.
Tai tik bendri patarimai, individualiais darnaus darbo nuotoliu patarimais mielai pasidalyčiau privačioje konsultacijoje arba mokymuose.
Sėkmingo ir produktyvaus darbo nutolusiose darbo vietose!
Rūta Grigolytė-Linkevičienė, komunikacijos konsultantė