Jūsų krepšelis kol kas tuščias.
Prekės ženklo archetipai: kodėl jie svarbūs ir kaip panaudoti komunikacijoje

Kiekvienas prekės ženklas turi savo charakterį, net jei jo sąmoningai neapibrėžiame. Tai, kaip kalbame, kaip atrodome ir kaip bendraujame su savo auditorija, kuria tam tikrą įspūdį. Prekės ženklo archetipai padeda šį įspūdį įvardinti ir kryptingai formuoti.
Kas yra prekės ženklo archetipai?
Archetipai kilo iš psichologo Karlo Jungo aprašytų asmenybės archetipų – universalių elgesio modelių, kurie žmonėms atpažįstami visame pasaulyje. Pritaikyti komunikacijoje, jie leidžia personifikuoti prekės ženklą – suteikti jam žmogiškų savybių, kurias auditorija gali „pajusti“ ir su jomis susitapatinti.
Archetipas nėra tik logotipas ar šūkis – jis reiškiasi per visus komunikacijos lygius:
- Tekstinį (kaip kalbame, kokius žodžius vartojame)
- Vizualinį (spalvos, tipografija, vaizdai)
- Patirties (kaip klientas jaučiasi bendraudamas su mumis)
Kodėl verta veikti archetipo rėmuose?
Išsigryninti savo prekės ženklo archetipą ir juo remtis kuriant komunikaciją verta dėl kelių priežasčių:
- Pritraukiame panašius į save – žmones, kurie vertina tas pačias vertybes ir tapatinasi su mūsų pasaulio matymu.
- Kuriame pasitikėjimą – nuoseklumas padeda auditorijai aiškiai suprasti, kas mes esame.
- Sustipriname ryšį – archetipas leidžia kurti gilesnę, emocinę sąveiką su klientais, padeda geriau mus įsiminti.
- Išvengiame komunikacijos chaoso – aiški kryptis palengvina strategijos kūrimą ir kasdienę komunikaciją.
Pagrindinis ir antrinis archetipas
Dauguma prekės ženklų turi pagrindinį archetipą, kuris ryškiausiai atspindi jų esmę, ir antrinį archetipą, kuris papildo ar sustiprina stilistiką.
Šis derinys suteikia daugiau lankstumo, leidžia prisitaikyti prie skirtingų auditorijų ir situacijų, tačiau išlaikyti atpažįstamumą.
12 prekės ženklo archetipų
Kiekvieno archetipo aprašyme nurodyti poreikiai, savybės, galimos silpnybės, spalvos ir žinomi prekės ženklų pavyzdžiai.
Nurodomas poreikis – tai esminis žmogaus poreikis, kurį tenkina to archetipo prekės ženklo siūlomos paslaugos ar produktai.
Savybės – tai tarsi raktiniai žodžiai, kokią emociją, patirtį, pažadą, vertybes ar bruožus perteikia prekės ženklas.
Silpnybės atspindi galimas rizikas, jei archetipas „perspaudžiamas“ ir jo savybes pradedama eksponuoti pertekliniu būdu.
Pateikiamos kiekvieno archetipo spalvos yra dažniausiai su juo siejamos, tačiau jos nėra vienintelės galimos – prekės ženklas gali rinktis ir kitus, jam tinkamus atspalvius, jei jie išlaiko bendrą stilistiką.
Pateikti žinomų prekės ženklų pavyzdžiai rodo vyraujantį archetipą, tačiau dauguma jų turi ir kitų archetipų bruožų, kurie papildo jų komunikaciją.
1. Valdovas (Ruler)
Poreikis: kontrolė
Savybės: solidumas, galia, atsakomybė, dominavimas
Silpnybė: gali atrodyti per daug dominuojantis
Spalvos: gilūs mėlynos, purpurinės, žalios, raudonos atspalviai, juoda, auksinė
Pavyzdžiai: Mercedes-Benz, Rolex, Louis Vuitton

2. Mylimasis (Lover)
Poreikis: intymumas
Savybės: žavumas, jausmingumas, aukšta kokybė, malonumas
Silpnybė: gali atrodyti nenatūralus
Spalvos: raudona, rožinė, violetinė, juoda
Pavyzdžiai: Magnum, Chanel, Victoria’s Secret

3. Magas (Magician)
Poreikis: galia
Savybės: svajonių pavertimas realybe, charizma, transformuojančios patirtys
Silpnybė: gali imtis nepamatuotos rizikos
Spalvos: violetinė, gili mėlyna, sidabrinė, auksinė, juoda
Pavyzdžiai: Coca Cola, Dyson, Disney

4. Išminčius (Sage)
Poreikis: suvokimas
Savybės: žinių patikimumas, intelektualumas, kompetencija
Silpnybė: gali atrodyti pernelyg kategoriškas
Spalvos: mėlyna, geltona, sidabrinė, auksinė
Pavyzdžiai: Google, TED, National Geographic

5. Globėjas (Caregiver)
Poreikis: rūpinimasis
Savybės: atsidavimas, empatija, stiprumas, saugumas
Silpnybė: gali atrodyti per globėjiškas
Spalvos: rožinė, žalia, mėlyna, ruda, auksinė
Pavyzdžiai: Unicef, Volvo, Johnson&Johnson

6. Herojus (Hero)
Poreikis: meistriškumas
Savybės: drąsa, garbė, pasitikėjimas, įkvėpimas
Silpnybė: gali atrodyti per arogantiškas
Spalvos: raudona, mėlyna, auksinė, juoda
Pavyzdžiai: Adidas, Nike, FedEx, BMW

7. Maištininkas (Outlaw)
Poreikis: išsilaisvinimas
Savybės: taisyklių laužymas, revoliucija, šokiravimas
Silpnybė: gali nueiti per toli
Spalvos: juoda, violetinė, raudona, oranžinė
Pavyzdžiai: Harley Davidson, Virgin, Diesel

8. Juokdarys (Jester)
Poreikis: džiaugsmas
Savybės: humoras, džiugesys, malonus erzinimas
Silpnybė: gali atrodyti nepagarbus
Spalvos: rožinė, geltona, oranžinė, violetinė
Pavyzdžiai: Old Spice, M&Ms, Skittles

9. Nuotykių ieškotojas (Explorer)
Poreikis: laisvė
Savybės: atradimai, nuotykiai, savarankiškumas
Silpnybė: gali atrodyti nepritapęs
Spalvos: žalia, oranžinė, ruda, mėlyna
Pavyzdžiai: NASA, Patagonia, Red Bull

10. Kūrėjas (Creator)
Poreikis: naujovės
Savybės: kūrybiškumas, inovatyvumas, autentiškumas
Silpnybė: gali būti nepraktiškas
Spalvos: violetinė, geltona, oranžinė, sidabrinė
Pavyzdžiai: Apple, Lego, Adobe, Tesla

11. Naivuolis (Innocent)
Poreikis: saugumas
Savybės: tyrumas, optimizmas, patikimumas
Silpnybė: gali atrodyti per nuobodus ar naivus
Spalvos: švelnūs rožinės, žalios, mėlynos atspalviai, balta
Pavyzdžiai: Coca Cola, Dove, Hallmark

12. Pilietis (Everyman)
Poreikis: priklausymas
Savybės: bendruomeniškumas, paprastumas, patikimumas
Silpnybė: gali atrodyti per įprastas
Spalvos: mėlyna, oranžinė, ruda, žalia, rožinė
Pavyzdžiai: IKEA, Walmart, Levi’s

Kaip atrasti savo archetipą?
Pradėkite nuo klausimų:
- Kokias vertybes jūsų prekės ženklas laiko kertinėmis?
- Ką klientai turėtų jausti bendraudami su jumis?
- Kokią emociją, prisiminimą norite palikti po kiekvieno kontakto?
- Kas yra tikrai svarbu jūsų auditorijai, klientams?
Kai žinote atsakymus, archetipas padeda visą komunikaciją paversti nuoseklia, atpažįstama ir patikima istorija.
Jei norite giliau panerti į savo prekės ženklo analizę ir kūrimą – galiu padėti:
Kiti straipsniai
-
Facebook algoritmas 2025: kas keičiasi ir ką tai reiškia verslams?
-
Marketingo personos: kodėl jos svarbios ir kaip jas kurti
-
Prekės ženklo archetipai: kodėl jie svarbūs ir kaip panaudoti komunikacijoje
-
Komunikacijos mokymai įmonėms: kaip suplanuoti, kad būtų efektyvūs
-
Ekpertinė komunikacija ir baimės
-
Kliento kelionė ir komunikacija