Prekės ženklo archetipai: kodėl jie svarbūs ir kaip panaudoti komunikacijoje

Prekės ženklo archetipai

Kiekvienas prekės ženklas turi savo charakterį, net jei jo sąmoningai neapibrėžiame. Tai, kaip kalbame, kaip atrodome ir kaip bendraujame su savo auditorija, kuria tam tikrą įspūdį. Prekės ženklo archetipai padeda šį įspūdį įvardinti ir kryptingai formuoti.

Kas yra prekės ženklo archetipai?

Archetipai kilo iš psichologo Karlo Jungo aprašytų asmenybės archetipų – universalių elgesio modelių, kurie žmonėms atpažįstami visame pasaulyje. Pritaikyti komunikacijoje, jie leidžia personifikuoti prekės ženklą – suteikti jam žmogiškų savybių, kurias auditorija gali „pajusti“ ir su jomis susitapatinti.

Archetipas nėra tik logotipas ar šūkis – jis reiškiasi per visus komunikacijos lygius:

  • Tekstinį (kaip kalbame, kokius žodžius vartojame)
  • Vizualinį (spalvos, tipografija, vaizdai)
  • Patirties (kaip klientas jaučiasi bendraudamas su mumis)

Kodėl verta veikti archetipo rėmuose?

Išsigryninti savo prekės ženklo archetipą ir juo remtis kuriant komunikaciją verta dėl kelių priežasčių:

  • Pritraukiame panašius į save – žmones, kurie vertina tas pačias vertybes ir tapatinasi su mūsų pasaulio matymu.
  • Kuriame pasitikėjimą – nuoseklumas padeda auditorijai aiškiai suprasti, kas mes esame.
  • Sustipriname ryšį – archetipas leidžia kurti gilesnę, emocinę sąveiką su klientais, padeda geriau mus įsiminti.
  • Išvengiame komunikacijos chaoso – aiški kryptis palengvina strategijos kūrimą ir kasdienę komunikaciją.

Pagrindinis ir antrinis archetipas

Dauguma prekės ženklų turi pagrindinį archetipą, kuris ryškiausiai atspindi jų esmę, ir antrinį archetipą, kuris papildo ar sustiprina stilistiką.

Šis derinys suteikia daugiau lankstumo, leidžia prisitaikyti prie skirtingų auditorijų ir situacijų, tačiau išlaikyti atpažįstamumą.

12 prekės ženklo archetipų

Kiekvieno archetipo aprašyme nurodyti poreikiai, savybės, galimos silpnybės, spalvos ir žinomi prekės ženklų pavyzdžiai.

Nurodomas poreikis – tai esminis žmogaus poreikis, kurį tenkina to archetipo prekės ženklo siūlomos paslaugos ar produktai.

Savybės – tai tarsi raktiniai žodžiai, kokią emociją, patirtį, pažadą, vertybes ar bruožus perteikia prekės ženklas.

Silpnybės atspindi galimas rizikas, jei archetipas „perspaudžiamas“ ir jo savybes pradedama eksponuoti pertekliniu būdu.

Pateikiamos kiekvieno archetipo spalvos yra dažniausiai su juo siejamos, tačiau jos nėra vienintelės galimos – prekės ženklas gali rinktis ir kitus, jam tinkamus atspalvius, jei jie išlaiko bendrą stilistiką.

Pateikti žinomų prekės ženklų pavyzdžiai rodo vyraujantį archetipą, tačiau dauguma jų turi ir kitų archetipų bruožų, kurie papildo jų komunikaciją.

1. Valdovas (Ruler)

Poreikis: kontrolė

Savybės: solidumas, galia, atsakomybė, dominavimas

Silpnybė: gali atrodyti per daug dominuojantis

Spalvos: gilūs mėlynos, purpurinės, žalios, raudonos atspalviai, juoda, auksinė

Pavyzdžiai: Mercedes-Benz, Rolex, Louis Vuitton

Archetipas valdovas

2. Mylimasis (Lover)

Poreikis: intymumas

Savybės: žavumas, jausmingumas, aukšta kokybė, malonumas

Silpnybė: gali atrodyti nenatūralus

Spalvos: raudona, rožinė, violetinė, juoda

Pavyzdžiai: Magnum, Chanel, Victoria’s Secret

3. Magas (Magician)

Poreikis: galia

Savybės: svajonių pavertimas realybe, charizma, transformuojančios patirtys

Silpnybė: gali imtis nepamatuotos rizikos

Spalvos: violetinė, gili mėlyna, sidabrinė, auksinė, juoda

Pavyzdžiai: Coca Cola, Dyson, Disney

4. Išminčius (Sage)

Poreikis: suvokimas

Savybės: žinių patikimumas, intelektualumas, kompetencija

Silpnybė: gali atrodyti pernelyg kategoriškas

Spalvos: mėlyna, geltona, sidabrinė, auksinė

Pavyzdžiai: Google, TED, National Geographic

5. Globėjas (Caregiver)

Poreikis: rūpinimasis

Savybės: atsidavimas, empatija, stiprumas, saugumas

Silpnybė: gali atrodyti per globėjiškas

Spalvos: rožinė, žalia, mėlyna, ruda, auksinė

Pavyzdžiai: Unicef, Volvo, Johnson&Johnson

6. Herojus (Hero)

Poreikis: meistriškumas

Savybės: drąsa, garbė, pasitikėjimas, įkvėpimas

Silpnybė: gali atrodyti per arogantiškas

Spalvos: raudona, mėlyna, auksinė, juoda

Pavyzdžiai: Adidas, Nike, FedEx, BMW

7. Maištininkas (Outlaw)

Poreikis: išsilaisvinimas

Savybės: taisyklių laužymas, revoliucija, šokiravimas

Silpnybė: gali nueiti per toli

Spalvos: juoda, violetinė, raudona, oranžinė

Pavyzdžiai: Harley Davidson, Virgin, Diesel

8. Juokdarys (Jester)

Poreikis: džiaugsmas

Savybės: humoras, džiugesys, malonus erzinimas

Silpnybė: gali atrodyti nepagarbus

Spalvos: rožinė, geltona, oranžinė, violetinė

Pavyzdžiai: Old Spice, M&Ms, Skittles

9. Nuotykių ieškotojas (Explorer)

Poreikis: laisvė

Savybės: atradimai, nuotykiai, savarankiškumas

Silpnybė: gali atrodyti nepritapęs

Spalvos: žalia, oranžinė, ruda, mėlyna

Pavyzdžiai: NASA, Patagonia, Red Bull

10. Kūrėjas (Creator)

Poreikis: naujovės

Savybės: kūrybiškumas, inovatyvumas, autentiškumas

Silpnybė: gali būti nepraktiškas

Spalvos: violetinė, geltona, oranžinė, sidabrinė

Pavyzdžiai: Apple, Lego, Adobe, Tesla

11. Naivuolis (Innocent)

Poreikis: saugumas

Savybės: tyrumas, optimizmas, patikimumas

Silpnybė: gali atrodyti per nuobodus ar naivus

Spalvos: švelnūs rožinės, žalios, mėlynos atspalviai, balta

Pavyzdžiai: Coca Cola, Dove, Hallmark

12. Pilietis (Everyman)

Poreikis: priklausymas

Savybės: bendruomeniškumas, paprastumas, patikimumas

Silpnybė: gali atrodyti per įprastas

Spalvos: mėlyna, oranžinė, ruda, žalia, rožinė

Pavyzdžiai: IKEA, Walmart, Levi’s

Kaip atrasti savo archetipą?

Pradėkite nuo klausimų:

  • Kokias vertybes jūsų prekės ženklas laiko kertinėmis?
  • Ką klientai turėtų jausti bendraudami su jumis?
  • Kokią emociją, prisiminimą norite palikti po kiekvieno kontakto?
  • Kas yra tikrai svarbu jūsų auditorijai, klientams?

Kai žinote atsakymus, archetipas padeda visą komunikaciją paversti nuoseklia, atpažįstama ir patikima istorija.

Jei norite giliau panerti į savo prekės ženklo analizę ir kūrimą – galiu padėti:

Norite stiprinti savo komunikaciją?
Susisiekite su manimi ir rasime Jums tinkamiausią sprendimą.

© Darni komunikacija, 2019. Visos teisės saugomos